Stadion żużlowy im. Mariana Spychały

Stadion, gdy powstał w październiku 1950 roku nie był typowo żużlowym obiektem. Mieściły się na nim boiska oraz bieżnia lekkoatletyczne. Opolski tor żużlowy na przestrzeni ponad sześćdziesięciu lat zmieniał swoją geometrię. Pierwotnie w 1950 roku liczył 420 metrów, zaś obecnie – 321 metrów. Był on jeszcze krótszy w latach 1975-1987 i mierzył 314 metrów. Zmieniały się również rekordy prędkości, jaką osiągali żużlowcy na opolskim żużlodromie.

Pierwszym rekordzistą toru był Emil Spyra z czasem 82,8 sek. w 1950 roku. Kolejnym siedem lat później z czasem 77,8 sek. Paweł Waloszek, a pobił rekord 22 lipca 1957 roku.

Przez te wszystkie lata rekordzistami opolskiego toru byli także: Stanisław Tkocz, Zygfryd Friedek, Kazimierz Bendtke, Stanisław Skowron, Jan Mucha, Stanisław Bombik, Marek Cieślak, Johen Diense, Jerzy Szczakiel, Edward Jancarz, Zenon Plech, Jacek Goerlitz, Alfred Siekierka, Leonard Raba, Roland Wieczorek, Wojciech Załuski, Zdzisław Rutecki, Jan Krzystyniak, Pavel Ondrasik, Adam Czechowicz, Kjastas Puodżuks i Patryk Dudek. Aktualnym rekordzistą toru jest wielokrotny mistrz świata Greg Hancock, który 17 czerwca 2018 roku wykręcił czas 59,50 sek.
Opole ma wielkie tradycje żużlowe. To z naszego miasta wywodzi się pierwszy polski indywidualny mistrz świata – Jerzy Szczakiel. Wojciech Załuski to kolejna ikona opolskiego Kolejarza. W Polsce zdobył wszystko co było do zdobycia indywidualnie w barwach naszego Kolejarza.

Drużyna Kolejarza niejednokrotnie walczyła o najwyższe laury w kraju, jednak najlepsze miejsce jakie wywalczyła 3. w 1970 roku.

W latach 1978-98 stadion z uwagi na pogarszającą się kondycję finansową jego właściciela tj. Zakładu Naprawczego Taboru Kolejowego, z każdym rokiem ulegał postępującej degradacji. W 1998 roku został on przekazany miastu, które stało się prawnym właścicielem stadionu, jednakże już o znacznie ograniczonej powierzchni. Obiekt został pozbawiony dotychczasowego zaplecza technicznego, w tym także sporej powierzchni parkingu oraz dróg komunikacyjnych.

Od 2002 roku dla możliwości organizacji imprez sportowych na tym obiekcie przeprowadzano niezbędne prace remontowe i inwestycyjne z pieniędzy miejskich:

– wykonano nową bandę drewnianą oraz uzupełniono nawierzchnię toru (2004 rok),
– wybudowano nową wieżę sędziowską (2006 rok)
– dokonano wymiany głośników oraz sprzętu do radiowęzła stadionu (2006 rok),
– wykonano nowe trybuny dla widzów o pojemności 700 miejsc siedzących (2008 rok)
– zainstalowano na łukach toru wymagane bandy pneumatyczne (2009 rok)
– dokonano wycinki drzew stwarzających zagrożenie dla kibiców (2009 rok),
– wykonano częściową kanalizację stadionu (2009 rok)
– dokonano kolejnej wymiany band z płyt wodoodpornych i wykonano remont drenażu toru oraz naprawę krawężników oraz po raz kolejny uzupełniono sjenitem nawierzchnię toru (2009 rok)
– w pomieszczeniach zaplecza technicznego wykonano szatnię wraz z łaźniami dla zawodników gości i gospodarzy, gabinet lekarski oraz ubikację dla kibiców (2010 rok)
– zakupiono i zamontowano sygnalizator startowy, licznik czasu oraz oświetlenie w parku maszyn (2010 rok).

Wszystkie te prace były zasługą nie tylko Urzędu Miasta Opole ale także kolejnych prezesów i zarządów Kolejarza oraz wiernych kibiców, którzy zawsze stawiali się do pomocy przy pracach na stadionie przy ulicy Wschodniej.

Sport żużlowy w Opolu to również już prawie 70-letnia tradycja oraz świetna promocja miasta nie tylko w kraju, ale również poza nim (organizacja imprez o randze światowej).
Opolski stadion ma tor uznawany za jeden z najlepszych w kraju, wymaga on dużych umiejętności technicznych od zawodników, sprzyja walce na torze, a dzięki temu zawody zwykle przysparzają kibicom wiele emocji sportowych. Bliskość usytuowania trybun od toru to duży atut dla kibiców. Mają oni bowiem zawodników niemal „na wyciągnięcie ręki, a to rzadkość na stadionach żużlowych w Polsce.

W 2015 roku stadion trafił pod administrację MOSiR-u. Wymieniono m.in. dmuchane bandy okalające tor. Stadion w najbliższych latach ma przejść gruntowną modernizację. Komfort oglądania meczów dla kibiców ma być zwiększony.